Όσο ένα παιδί μεγαλώνει, σχηματίζει την προσωπικότητά του. Παράλληλα, παρουσιάζει προτερήματα και αδυναμίες. Συμπεριφορές που οι γονείς είχαν εντοπίσει αλλά δεν έδιναν μεγάλη σημασία, αποκτούν νέο ενδιαφέρον μόλις το παιδί ενταχθεί σε ένα σχολικό περιβάλλον. Η συναναστροφή με συνομηλίκους είναι μια σημαντική στιγμή εντοπισμού πιθανών δυσκολιών ενός παιδιού. Η μικρή απόκλιση συμπεριφοράς δεν είναι σημάδι κινδύνου. Ας μη ξεχνάμε πως κανένα παιδί δεν είναι ίδιο. Όλα χρειάζονται το δικό τους χρόνο για να μεγαλώσουν.
Αν υπάρχουν σημάδια εντοπισμού μεγάλων αποκλίσεων συμπεριφοράς, τότε είναι αναγκαία η περαιτέρω παρακολούθηση. Σημάδια πιθανής εμφάνισης Αυτισμού στη σχολική ηλικία είναι:
Προβλήματα Επικοινωνίας:
- καθυστέρηση ομιλίας όταν ήταν πιο μικρά
- παράγουν ή παρήγαγαν ομιλία με διαφορετική/περίεργη προσωδία φωνής
- επαναλαμβάνουν λέξεις που ακούν αντί να ανταποκρίνονται σε αυτές
- αναφέρονται στον εαυτό τους σε β' ή γ' ενικό π.χ. ο Γιάννης (αντί για εγώ)
- χρησιμοποιούν περίεργες λέξεις
- παράγουν ομιλία μόνο όταν επιθυμούν κάτι π.χ. το αγαπημένο τους παιχνίδι
Κοινωνικές Δυσκολίες:
- δεν παίζουν με άλλα παιδιά
- προσπαθούν αδέξια να συναναστραφούν με άλλα παιδιά π.χ. επιθετικά
- τα υπόλοιπα παιδιά δυσκολεύονται να τα καταλάβουν
- παρουσιάζουν υπερδιέγερση συναισθημάτων όταν περιβάλλονται από πολύ κόσμο
- είναι ετοιμόλογοι π.χ. κάνουν εύκολα κριτική
- η σχέση τους με τους ενήλικες είναι είτε απούσα είτε έντονη
- χρειάζονται το δικό τους χώρο για να αποστασιοποιούνται
Προβλήματα Συμπεριφοράς:
- δυσκολεύονται να περιμένουν τη σειρά τους
- η συνεργασία με άλλα παιδιά είναι εξίσου δύσκολη
- δεν μπορούν να παίξουν παιχνίδια ρόλων
- δεν επιθυμούν πολύ μεγάλους χώρους π.χ. προαύλιο - περιφέρονται στις άκρες
- αντιδρούν αν αλλάξει η ρουτίνα και το πρόγραμμά τους
Άλλα:
- έχουν ασυνήθιστα χαρακτηριστικά π.χ. πολύ καλή μνήμη
- δεν τους αρέσει ο ήχος, η αίσθηση, η γεύση ορισμένων φαγητών