Η διδακτική ύλη κάθε σχολικής χρονιάς αποτελεί κρίκο μιας μεγάλης, σφιχτής αλυσίδας και όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι, στην αλυσίδα αυτή να μην προκύπτουν κενά. Γι' αυτό πολλοί γονείς αναθέτουν σε ειδικούς την επίβλεψη της σχολικής μελέτης των παιδιών τους. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις, όπου η μελέτη δεν αρκεί και χρειάζεται μαθησιακή παρέμβαση. Πώς θα καταλάβουμε τι από τα δύο χρειάζεται ένα παιδί;
Σχολική μελέτη & μαθησιακή παρέμβαση: Η βασική τους διαφορά
Στην ουσία, η σχολική μελέτη είναι η βοήθεια που δίνει ένας δάσκαλος στον μαθητή για το διάβασμα των μαθημάτων της επόμενης ημέρας. Βασίζεται δηλαδή στο πρόγραμμα του σχολείου, ακολουθεί την ύλη που θέτει ο εκάστοτε δάσκαλος στην τάξη του και ο σκοπός είναι ο μαθητής να διαβάσει και να ετοιμάσει όλες τις σχολικές ασκήσεις. Η μαθησιακή παρέμβαση από την άλλη, αφορά την καθοδήγηση που παρέχεται σε μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, άρα έχουν ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες. Αυτό σημαίνει πως διαμορφώνεται και ακολουθείται ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, το οποίο σχεδιάζεται ύστερα από αναλυτική αξιολόγηση των γνώσεων και δυνατοτήτων του παιδιού. Με την παρέμβαση διδάσκονται στρατηγικές για να αντιμετωπίσει το παιδί τις όποιες μαθησιακές δυσκολίες. Δεν εμπεριέχει απαραίτητα γνώσεις αντίστοιχες της τάξης φοίτησης του μαθητή.
Κάθε πότε και πώς
Η μελέτη συνήθως πραγματοποιείται καθημερινά (τις ημέρες του σχολείου), ώστε το παιδί να διαβάζει και να επιλύει όλες τις ασκήσεις που έχει για την επόμενη ημέρα. Κατά κανόνα, γίνεται σε ολιγομελή τμήματα παιδιών ίδιας ή κοντινής ηλικίας, καθώς ο δάσκαλος μπορεί να βοηθάει ταυτόχρονα στην επίλυση των καθημερινών τους ασκήσεων και να λύνει απορίες. Υπάρχει και η δυνατότητα η μελέτη να γίνεται στο σπίτι, ώστε να διαβάζουν ταυτόχρονα όλα τα παιδιά της οικογένειας. Η μαθησιακή παρέμβαση από την άλλη, είναι ένα εξατομικευμένο μάθημα, που διαμορφώνεται και προσαρμόζεται στις δυνατότητες του εκάστοτε μαθητή, για τον λόγο αυτό τα μαθήματα είναι ατομικά. Η συχνότητά της διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες που έχει ένα παιδί και τα κενά που έχουν εντοπιστεί στις σχολικές γνώσεις (μία με δύο φορές την εβδομάδα, μπορεί και περισσότερες).
Πότε επιλέγουμε τη μαθησιακή παρέμβαση;
Ένα παιδί που δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει στη σχολική ύλη, εμφανίζει μαθησιακά κενά, ή έχει, για παράδειγμα, διάσπαση προσοχής ή και υπερκινητικότητα, είναι πιθανό να χρειαστεί μαθησιακή παρέμβαση. Είναι σημαντικό για το παιδί να διδαχθεί στρατηγικές, να ακολουθήσει μεθοδολογία και να μάθει tips, προκειμένου να δημιουργήσει δυνατές βάσεις και να ενταχθεί ξανά ομαλά στο σχολικό πλαίσιο. Ουσιαστικά, η μαθησιακή παρέμβαση καθοδηγεί το παιδί, το εκπαιδεύει και παράλληλα του καλύπτει τα όποια μαθησιακά κενά έχει τη δεδομένη περίοδο. Επιπλέον, η επαφή του με τη μαθησιακή παρέμβαση βοηθά στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής του και στη διαχείριση του άγχους του. Έτσι, μαθαίνει σταδιακά να ενισχύει τις δεξιότητές του και να ελέγχει το συναίσθημα ματαίωσης. O μελλοντικός στόχος είναι το παιδί να μπορεί να ολοκληρώνει αυτόνομα τις μαθητικές του υποχρεώσεις!
Μην ξεχνάτε τα πέντε χρυσά κλειδιά για τη μελέτη στο σπίτι!