Ποια είναι τα στάδια ανάπτυξης της ομιλίας;

0-6 μηνών

  • παράγει ήχους ευχαρίστησης
  • μιμείται ήχους
  • αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι του
  • αναγνωρίζει φωνές και γελάει όταν του μιλάνε
  • χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
  • χρησιμοποιεί χειρονομίες για να δείξει αυτό που θέλει
  • η φωνή του παρουσιάζει ποικιλία στο ύψος και στην ένταση

7-12 μηνών

  • καταλαβαίνει το ναι / όχι
  • ακούει όταν του μιλάνε
  • ανταποκρίνεται στο όνομά του
  • μιμείται περισσότερους ήχους
  • το «βάβισμα» (π.χ. βα-βα, μπα) μετατρέπεται σιγά σιγά σε ομιλία
  • παράγει τις πρώτες 1-3 λέξεις
  • χρησιμοποιεί κυρίως ουσιαστικά
  • αναγνωρίζει οικεία για εκείνο αντικείμενα π.χ. παπούτσι, χυμός
  • καταλαβαίνει τις απλές εντολές π.χ. δώσε μου…

13-18 μηνών

  • παράγει 3-20 λέξεις ή και περισσότερες
  • χρησιμοποιεί ηχολαλία και μη καταληπτή ομιλία (νεολογισμοί)
  • παράγει κάποια σύμφωνα
  • χρησιμοποιεί χειρονομίες και ομιλία μαζί
  • ακολουθεί απλές εντολές
  • ζητά τα περισσότερα αντικείμενα που επιθυμεί

19-24 μηνών

  • χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά
  • η ομιλία του αρχίζει να γίνεται κατανοητή σε τρίτα πρόσωπα
  • παράγει 50-100 λέξεις ή και περισσότερες
  • καταλαβαίνει πάνω από 300 λέξεις
  • αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα
  • χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός)
  • απαντά στην ερώτηση “τι είναι αυτό;”
  • ονομάζει πέντε μέρη του σώματος
  • ονομάζει κάποια οικεία αντικείμενα
  • καταλαβαίνει και ακολουθεί εντολές με δύο μέρη π.χ. πάρε την κούκλα και χτένισέ την
  • ακούει ιστορίες και διασκεδάζει

2-3 ετών

  • η ομιλία του είναι περισσότερο κατανοητή από τρίτα πρόσωπα
  • παράγει 50-250 λέξεις ή περισσότερες (ραγδαία ανάπτυξη αυτήν την περίοδο)
  • καταλαβαίνει 500-900 λέξεις
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις (Υποκείμενο - Ρήμα - Αντικείμενο)
  • χρησιμοποιεί μερικά άρθρα, προθέσεις, αντωνυμίες
  • κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • παραλείπει ή αντικαθιστά κάποια φωνήματα όταν μιλάει
  • κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1 ή 2 λέξεις
  • ζητά αντικείμενα με το όνομα τους
  • δείχνει εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τες
  • ονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
  • εκφράζει την ανάγκη του να πάει τουαλέτα
  • απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • διασκεδάζει με ιστορίες και τραγούδια
  • μιλάει δυνατά

3-4 χρονών

  • η ομιλία του είναι αντιληπτή κατά 80%
  • παράγει 800 -1500 λέξεις
  • καταλαβαίνει 1200 – 2000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
  • χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες, χρόνους ρημάτων
  • βελτιώνει τα συντακτικά και γραμματικά λάθη
  • ρωτά και απαντά σε απλές ερωτήσεις - ποιος, πού, τι, γιατί
  • συμμετέχει σε συζητήσεις
  • εκφράζει τα συναισθήματά του με ομιλία
  • ψιθυρίζει
  • ακολουθεί σύνθετες εντολές (2-3 μέρη)
  • καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
  • αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον
  • καταλαβαίνει τη χρήση/λειτουργία των αντικειμένων

4-5 χρονών

  • παράγει 900 – 2000 λέξεις
  • καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
  • παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 -8 λέξεις
  • χρησιμοποιεί σωστά γραμματικές προτάσεις
  • ακούει μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • περιγράφει την μέρα του στο σχολείο, στην παιδική χαρά
  • αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία
  • καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
  • μετράει μηχανικά ως το 10
  • καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου
  • ρωτά για τη σημασία των λέξεων

5-6 χρόνων

  • επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
  • αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο του
  • καταλαβαίνει περίπου 12.000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
  • συμμετέχει σε διαλόγους και ανταλλάσσει πληροφορίες
  • χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων  (αόριστος, μέλλοντας)
  • χρησιμοποιεί συνδέσμους
  • ονομάζει χρώματα, σχήματα
  • ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας
  • μετράει αυτοματοποιημένα μέχρι το 30
  • εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 σκέλη
  • συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και ακολουθεί τις οδηγίες
  • τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα

6-7 χρονών

  • κατανοεί περίπου 20.000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί πιο σύνθετες περιγραφές
  • χρησιμοποιεί την παθητική φωνή
  • ονομάζει γράμματα, αριθμούς και νομίσματα
  • κατανοεί τις περισσότερες χρονικές έννοιες
  • κατανοεί το “δεξιά” και “αριστερά”